Zoeken in deze blog

maandag 10 januari 2011

Er is er één jarig!


Lang, lang geleden, toen ik zelf mocht trakteren op de lagere school in Luttelgeest maakte mijn moeder de avond van tevoren ieder jaar weer dezelfde traktatie. Een prikkertje met een stukje kaas, een klein knakworstje of een plakje rookworst en een stukje augurk of een zilveruitje er bovenop. Dat was feest, dat hoorde echt bij een verjaardag, een heerlijk hartig hapje. Ik kan mij nog zo goed het feestelijke gevoel herinneren dat hoorde bij die schaal met prikkertjes.

In de jaren dat mijn eigen kinderen op de basisschool zaten, dat was ongeveer tien jaar geleden, was het de gewoonte om een combinatie van een knutsel te maken met daarin of op een hartige traktatie. Vaak iets met fruit of een gebakken broodje met een worstje er in. Onze dochter is vlak voor Sinterklaas jarig, voor haar hebben we wel eens mandarijntjes aangekleed als zwarte pietjes. Ook weet ik nog goed dat ik voor zoon zijn achtste verjaardag achten gemaakt had van twee ringen ananas aan een satéprikker. Vrolijke en redelijk gezonde dingen om uit te delen verzonnen we altijd. En wij niet alleen, dat was de gewoonte op school en daar week bijna niemand van af.

Vorige week was ik dan ook zeer verrast toen er vier kinderen trakteerden, die allemaal in of vlak na de kerstvakantie jarig waren geweest. Alle vier deelden ze snoep uit en niet een klein beetje maar: Een roze koek en een spekje, een plastic zakje met daarin smarties, een dropveter en een lollie, een bekertje vol snoep, dat soort hoeveelheden....Is dit een nieuwe trend? Heb ik iets gemist of niet goed gecommuniceerd? Krijgen alle kinderen fluor bij de tandarts, dus snoepen ze er maar op los zonder gaatjes te krijgen?

Toen ik aan één van mijn jongste collega's vroeg wat zij er van vond, reageerde die vrij laconiek. Ach, bij een verjaardag deel je toch snoep uit, dat deed ik als kind vroeger ook....Ik was verbaasd en ben dat nog steeds. Zal eens kijken wat er over trakteren op de schoolwebsite staat, en misschien een boekje met ideeën voor gezonde traktaties bij Flip de Beer in de koffer doen, dat is wel een aardige hint, toch?

Wat wordt er bij jou in de klas getrakteerd? Heb je nog tips aan mijn snoeperige ouders? Ik lees het graag!

10 opmerkingen:

  1. :) Vorig weekend heb ik vlechtbroodjes gebakken omdat kleinzoon, die 2 was geworden, ging trakteren op de groep van het kinderdagverblijf. Altijd een succes. Schonedochter kwam er niet aan toe en ik vind het leuk om te doen.
    Creativiteit en tijd .... daar draait het om. En als je dat niet bezit dan trakteert je kind dus snoep. Ik vind het niks dus bak ik graag een zak vol broodjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb al twee keer meegemaakt dat ouders met een tas vol met spullen komen, die aan mij overhandigen met de mededeling dat de jarige samen met de kinderen een koek mogen versieren. Cake, snoep om te versieren, en slagroom in overvloed, maar geen mes, geen bordje geen servetje. Ik sta dan met een mond vol tanden, en waar het kind bij is wil ik de 'geweldige' traktatie niet afkeuren. Maar ik heb hier ook erg veel moeite mee. Waarom niet een tas met een komkommer, een worst en een stuk kaas. Kinderen vinden dit ook geweldig en er is voor iedereen wel wat lekkers bij. Ouders worden aan het begin van het jaar verteld dat we gezond trakteren stimuleren maar dat mag niet helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Margriet van Diepen13 januari 2011 om 02:21

    Bij ons wordt dat langzamerhand ook al meer een probleem. Het is tegenwoordig inderdaad heel vaak snoep! Ik zeg ook altijd, liefst gezond, niet te veel en vooral geen lollie's! Wat al meer voor komt is dat ouders niet alleen iets lekkers trakteren, maar er zit voor ieder kind ook vaak een cadeautje bij, Leuk! Zit ik die dag met allemaal gummetjes, potloden, kleine autootjes of weet ik niet wat meer. Het raakt weg of is al kapot voordat het thuis komt. Als wij zelf jarig zijn (mijn duo en ik) gaven we ook vaak iets mee, dat doen we dus niet meer. Kinderen krijgen zoveel. Ze zijn inderdaad niet snel meer tevreden met iets kleins.
    O ja, er zijn tegenwoordig ook websites. Dan kun je een verjaardagtraktatie bestellen voor je kind. Als je geen tijd hebt om zelf iets te maken, bestel je het toch gewoon. De 1e keer dat ik het zag (ik viel in in groep 5) Was ik helemaal verbaasd. Geef mij maar een blokje kaas aan een prikkertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn favoriete boek in de groep is rupsje nooitgenoeg. De zelfstandig werken kaart,dagen van de week overal komt hij terug in de klas..... En zie deze week deelde een meisje appels met rupsjes nooitgenoeg uit. Heel erg leuk!
    We promoten gezonde tractaties maar snoep mag wel: 1 ding uitdelen en geen cadeautjes er bij! Het werd steeds gekker en groter vorig schooljaar.
    Nu gaat het een stuk beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij mijn kinderen op school betalen alle ouders aan het begin van het schooljaar 2 euro per schoolgaand kind. De school koopt bij de groothandel diverse grote bakken "snoep" (bij een feestje mag er immers best gesnoept worden).
    De jarige gaat samen met de leerkracht naar het "snoepwinkeltje" (Magazijn) en kiest 2 bakken uit waaruit het kind in de klas trakteert. Zo krijgt ieder kind per verjaardag 2 kleine snoepjes, en is er geen onderscheid. Geen belachelijk grote knutsel/bouwwerken of snoep-met-cadeau traktaties.
    Het geeft een hoop rust!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kan niet alles over één kam scheren. Een klein snoepje kan prima concureren met een stukje (vette) kaas of worst. Zit het hem niet meer in de hoeveelheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,
    Bij ons op school is er de afspraak dat er niet getrakteerd wordt. We maken van de verjaardag wel een écht feestje, compleet met stoelendans. De kinderen missen de traktatie niet, ze vragen er in ieder geval niet om. Het is gewoon een feit dat er niet getrakteerd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo
    Bij ons op school wordt er wel getrakteerd en de ene keer is dat iets gezonds( hoera) en de andere keer een zak vol snoep(jammer, we hebben het er wel altijd met de ouders over aan het begin van het schooljaar).
    Verder maken we er een groot feest van in de kleuterbouw!
    Wanneer er een kind trakteert op een zak snoep mogen de kinderen er 1 ding uithalen en opeten en de rest gaat mee naar huis.
    Het idee van het snoepwinkeltje op school vind ik niet zo leuk; op die manier hebben de kinderen geen voorpret thuis over het trakteren...
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank jullie wel allemaal voor de reacties op dit stukje, er wordt in ieder geval nagedacht over trakteren en er worden creatieve oplossingen gevonden, fijn om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik hou een werkstuk over snoepjes maar ik kan niets vinden!!!!

    BeantwoordenVerwijderen