Zoeken in deze blog

woensdag 23 februari 2011

Schatkist blijft netjes in de kast

"Kijk eens juf, onze oude gordijnen, om mee te spelen in de klas". Deze week kwam er een kleuter die net verhuisd was met twee prachtige grote gordijnen, die niet meer pasten in het nieuwe huis, naar school. Ik heb de gordijnen over een lijn in de gang gehangen en zo ontstond er een fantastische tent. Een indianen tent noemden de kleuters het meteen. Wat een super speelplek, er werd eerst vooral door heen gerend, de zijkanten bleven open. Daarna maakten de kleuters een kampvuur van de kapla blokjes en sleepten ze de halve huishouding van de poppenhoek naar de tent. 's Middags kwam "het Opperhoofd" (zij is een echte gangmaker) van onze klas in vol indianen ornaat naar school. Er werden indianen tooien geknutseld en indianen geschilderd. Tijdens het namen noemen hebben we voor alle kleuters een indianen naam verzonnen. Het werden vooral water namen want veel kleuters zitten op zwemles en kozen een naam die daar iets mee te maken had. 'Snelle snoek' noemde één heel erg talig kind zichzelf, hij wordt later vast schrijver of dichter, dacht ik bij het horen van die prachtige indianen naam. Bij juf Janneke heb ik nog even naar het thema indianen gekeken en een paar werkbladen geprint. Er zijn altijd kleuters die daar graag mee bezig zijn. Terwijl in andere groepen de krokussen en sneeuwklokjes begonnen te groeien waren wij deze dagen zo maar in Indianen land. Niet gepland of bedacht, zo maar ontstaan....Ik geniet dan en niet met mate! De methode schatkist staat in de kast en blijft daar netjes. De kleuters zijn zelf de grootste schatten die ik ken, vol fantasie en ideeën en met grote betrokkenheid, als ze daar de ruimte voor krijgen. Gebruiken jullie een methode? Of blijft Schatkist ook vaak in de kast staan? Hoe ontstaat een thema bij jou?

7 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk dat jij zo lekker enthousiast kan zijn en het mag uitvoeren op jouw manier. Bij ons op school liggen de thema's vast en moet je ermee aan de slag. Het enthousiasme wordt zo wel heel erg gesmoord. Vooral als je geen voorstander bent van Schatkist. Succes en blijf genieten van deze vrijheid, want die heb je niet op elke school.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste 'Anoniem'

    Dankjewel voor je reactie, ik besef hierdoor weer des te meer hoeveel vrijheid ik inderdaad heb bij ons op school en zal die vrijheid koesteren....

    Lieve groet Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jannie,

    Altijd leuk om te lezen dat je "mijn" site weer goed gebruiken kunt!
    En wat heerlijk dat je zo aan de slag bent bent de kinderen..... Het is toch eeuwig zonde dat er scholen zijn die perse met thema's moeten werken waardoor de interactie met kinderen en hun enthousiasme maar ook dat van leerkrachten ingedamd wordt.....Ik begrijp dat methodes een goed uitgangspunt zijn voor beginnende leerkrachten in kleutergroepen maar.....kinderen leren dubbel zoveel op de wijze waarop jij nu de lessen gegeven hebt! En daar gaat het toch om! We moeten ons vooral niet door methodes in ons enthousiasme laten leiden.....dan moeten we het recht maar weer in eigen hand nemen........ Succes! Juf Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Janneke,

    Jouw website vind ik de allerbeste van Nederland, wat betreft ideeën over het werken met kleuters. Vooral de foto's spreken mij aan, die laten zien dat alles op jouw site regelrecht uit de praktijk komt. Heb je wel eens contact gehad met een Pabo of uitgever? Je zou zo een boek kunnen maken voor pabo studenten die zich willen specialiseren in kleuters! (de zaak is een leuke uitgeverij in Grun ;-) Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik verkeer in de gelukkig omstandigheid op een EGO school te werken. Wij zijn altijd op zoek naar die spontane opmerkingen en momenten van kinderen waarin de oorsprong van een thema verborgen ligt.
    Geen Schatkist, Piramide of andere thematische methodes die ons de wet voorschrijven. Op onze school is er ook in iedere groep een ander thema gaande en het is heerlijk dat dat mag!
    Eerlijkheid gebied mij te vermelden dat ik inmiddels wel een ervaren kleuterleerkracht ben en ik kan putten uit een rugzak vol knowhow. Voor een beginnende leerkracht zijn de methodes 'zeker weten!' een houvast.
    Het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen moet je leidraad zijn, niet de methode!
    Enne....toevalligerwijs zijn wij momenteel in de groep ook druk bezig met het thema Indianen en heb ook ik (met al mijn ervaring) lekker zitten neuzen op de site van Juf Janneke om ideetjes op te doen. Bij ons op school is juf Janneke ook de meest favoriete site om op te neuzen! Respect voor Janneke, want het is vast een heel werk om het allemaal bij te houden!
    groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super om dit zo te lezen! Ik ben beginnende leerkracht en ben op zich wel blij met Schatkist. Het is voor mij inderdaad een leidraad, maar als het moment zich voordoet stap ik ook over in een HOTitem waar een kleuter zich voor interesseert. Als het enthousiasme dan afneemt stap ik weer terug naar Schatkist.
    En ja; Juf Janneke-site is ook mijn nr. 1!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geniet van jullie reactie's ben namelijk een leerkracht die niet deze vrijheid kreeg en kritiek van alle kanten. Dan raak je snel afgebrand. Dus blijf alstjeblieft vechten voor de kleuter want die heeft recht op goed onderwijs die hen aansluit. Heb een redelijk gevulde rugzak voor de kinderen van groep 1 en 2

    BeantwoordenVerwijderen