Zoeken in deze blog

donderdag 10 maart 2011

Bloemen winkel spelen

Drie euro vijftig, drie euro vijftig, sneeuwklokjes te koop! Mijn kleuters en ik zelf net zo goed, leken dinsdag erg veel op markt koop mannen en vrouwen. Met veel enthousiasme klampten we aan het begin van de schooldag iedereen die door de gang liep aan. Wie wil er een sneeuwklokje kopen?! De combinatie van de vrolijke kinder gezichtjes en de uitbundig bloeiende sneeuwklokjes deed wonderen. Veel ouders brachten hun kind naar de klas en liepen met een mooie pot sneeuwklokjes de school weer uit.
De laatste zaterdag van de voorjaarsvakantie was ik bij mijn broer in Luttelgeest in Flevoland. Hij is bloemenkweker en verkoopt in deze tijd van het jaar sneeuwklokjes. Tulpen en andere bloembollen poot je in de herfst als bollen maar sneeuwklokjes vermeerderen zich het makkelijkst als je ze vlak na de bloei met plantje en al verpoot. Toen ik de potten vrolijk klingelende klokjes bij Pieter op het erf zag staan kwam ik op het idee om er wat van mee naar school te nemen en de kleuters er bloemenwinkel mee te laten spelen. Op maandag hebben we prijskaartjes gemaakt, het euroteken geleerd, KOOP op vouwblaadjes geschreven en die blaadjes aan prikkers gedaan en in de potjes gestoken. Ook maakten sommige kinderen een tekening van de sneeuwklokjes en die hebben we als reclamefolder mee naar huis genomen. Op dinsdag was het verkoop dag. Wat houd ik toch veel van winkeltje spelen merkte ik weer. 'Ben je je roeping misgelopen Jannie?' vroeg één van de ouders. Hij zag aan de schittering in mijn ogen hoeveel plezier ik had met onze bloemenhandel. Nou dat geloof ik niet, want als ik er van moest leven ging het mis. Eén van de kleuters stelde voor om de helft van het geld dat we verdienden aan 'de arme kinderen' te geven. Geweldig idee, toch?!
Houden jullie ook van winkeltje spelen? Heb jij een winkel in je klas? Waar handelen jouw kleuters in?

En wil je sneeuwklokjes kopen, laat het mij weten en ik regel het voor je ;-)

5 opmerkingen:

  1. Als speltherapeut maak ik regelmatig mee dat kleuters en ook oudere kinderen winkelspel kiezen. Vrijwel altijd is het kind de baas van de winkel en is het dus ook de baas over de kluis en de gelkist ;-)! Ze vullen met hun aanwijzingen ook mijn rol als klant in: "toen moest jij wachten tot de winkel openging" of "jij ging heel veel kopen bij mij!". Geweldig.... Doeg, Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lia Nieuwenhuis14 maart 2011 om 14:38

    Wij hadden laatst project kleding met een echte kledingwinkel. Inclusief paskamer. Het spel ging als vanzelf......om de beurt waren de kinderen klant,kassa of winkelbediende. In de kring bij de start heb ik met mijn stagiaire voorgespeeld wat je zoal kan doen.
    Veel kleding ,een mooi rek,doosjes,tasjes,papier om geld te maken,een poster gemaakt van folders kortom na drie weken vonden de kinderen het nog jammer dat ie weg ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Jeanette, ja wat kunnen kinderen dan goed bepalen wat jouw rol moet zijn hé. Vanmorgen heb ik in het zand allerlei taarten zitten bakken voor een familie 'jonge hondjes' en een 'grote broer'. En een dekbed gestreken' jij was de moeder juf en jij ging strijken'! Ik merk dat ik buiten veel meer aan mee spelen toe kom dan binnen, dan is er altijd veel te 'regelen' in een kleuterklas.

    Lia wat een gaaf idee, een kledingwinkel En een paskamer, die heb ik nog nooit gemaakt. De verkleed kleren liggen bij mij in een kist, dat is soms best rommelig.....Heb je er ook foto's van ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het grootste succes hebben wij altijd met een schoenenwinkel! Wij sorteren dan (oude) schoenen op soort. Zomersandalen, slippers, dichte schoenen, klompen en laarzen. Ook vragen we aan ouders schoenendozen. Bij de kassa moeten de schoenen in een passende(!) doos en in een plastic tas. Alle schoenen krijgen een sticker met de prijs er op. Het passen is altijd leuk, zeker als je op hakken door de klas mag lopen! De activiteiten naast de winkel zijn ook erg leuk. Wij lezen en verwerken uiteraard Platvoetje.
    Goede zaken gewenst : ) !
    Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de poppenhoek vroeger eens omgevormd tot een kapsalon.Was superleuk.Het wachten en bladeren in boeken, onder de droger zitten, kammen en zo...spiegels, elstiekjes ook voor de jongens staartjes,schminken... ik moest wel toestemming vragen ad ouders of ik het haar van een kindje mocht wassen als leermoment.En kammen en borstels in de klas met het probleem van de luizen moet ook wel besproken worden.Tegenwoordig ( 20 jaar later)zijn er veel meer regeltjes en wetjes en zo, vind ik niet zo tof en daarom waag ik mij minder aan spontane hoeken dan vroeger.Er is altijd wel iets van kritiek..maar ja....Soms doe ik graag toch nog eens een beetje tegendraads.O ja :in het kapsalon was alles gratis.Volgende keer bespreek ik de prijzen van een brushing en knipbeurt.

    BeantwoordenVerwijderen