Zoeken in deze blog

dinsdag 8 maart 2011

Woestijn op het plein

'Zand in mijn ogen, zand in mijn oren, 'k heb zelfs zand in mijn mond' zong Herman van Veen, lang geleden.... Deze dagen is het voor mij op school werkelijkheid. Ons plein wordt gerenoveerd. Vorig jaar zijn de reuzegrote populieren die langs de rand van het plein stonden al omgezaagd. Ze werden oud en zouden kunnen omwaaien. Deze herfst miste ik de karakteristieke geur van de dikke laag afgewaaide populieren bladeren op het plein. We waren er met de kleuters tijdens het buiten spelen vaak een aantal weken in aan het vegen en maakten dan weggetjes en sporen door het blad en veegden grote bergen bladeren waar de egels een winterslaap in konden houden bij elkaar. Nadat de bomen waren omgezaagd werden de overgebleven stobben uitgeboord en dat leverde gaten en heuvels op. Fantastische spel uitdagingen, vooral toen het vroor. Er werd eindeloos gegleden en de blauwe kunststof planken werden snowboards. Toen het ging dooien werden de bergen vrij modderig en kwamen enkele ouders klagen dat hun kleuters zo smerig thuis kwamen. Snowboarden was inmiddels modderboarden geworden, ook een leuke sport.
Nu zijn de kuilen gevuld en de heuvels vlak gemaakt. Alle tegels zijn uit het plein gehaald en onze allerliefste klimboom die nog was overgebleven is vorige week in de vakantie omgezaagd. Op het grote plein waar de grotere kinderen spelen worden nu nieuwe tegels gelegd en de kleuters spelen een paar dagen in het zand. De zon schijnt alsof het hoog zomer is en ik zet de parasol neer. Kleden en dekentjes worden uitgestald, we zijn op het strand! Een heel groot kleed is de zee, er wordt gedoken en gesprongen, gevaren en gevist. Wat een rijkdom, een paar dagen een woestijn als plein, van mij zou het de hele zomer zo mogen blijven. Vooral het hoogteverschil geeft zo veel speelplezier. Het allerkleinste meisje uit onze klas blijft de hele ochtend een zandhoop opklimmen. Als ze boven op staat, rekt ze zich uit en staat te stralen. 'Ik ben groot' roept ze heel blij. Wat prachtig om te zien!
Het was fantastisch deze dagen spelen op een plein zonder tegels. Liggen er veel tegels op jouw speelplaats of is er ook ruimte voor natuur? Zijn er bomen om in te klimmen? Boomstammen, schelpen paadjes, misschien zelfs water om in te spelen? Kunnen kinderen zich verstoppen? Hutten bouwen? Slingeren aan een touw? Wie heeft er zo'n droom speelplaats? Of goede ideeën om voor kleuters een uitdagende buiten speel ruimte te maken?

1 opmerking:

  1. natuur... *zucht*
    Korte omschrijving van ons stadse schoolplein: muur, tegels, muur, metalen hek, hoog gebouw. De enige natuur zie je als je omhoog kijkt: de lucht. Een school midden in de stad heeft zijn voordelen, maar de natuur mis ik toch wel op ons plein!

    BeantwoordenVerwijderen