Zoeken in deze blog

maandag 19 september 2011

Informatieavond

In de hele school is het al donker, iedereen is al naar huis. Alleen in onze klas brandt nog licht en zit er tegen 22.00 uur 's avonds nog een hele groep ouders geanimeerd met elkaar te praten. Het gaat al net als aan het begin van de dag op school. Dan ben ik ook meestal degene bij wie het laatst de deur dicht gaat. Sorry inspecteur, ik vind rustig de tijd nemen voor een afscheidsritueel belangrijk en ik merk dat het goed voor de sfeer in de klas is als ouders elkaar kennen en contact hebben met elkaar. In een dorp is dat heel logisch, op een stadsschool zoals bij ons komen de kleuters uit een groot gebied om de school heen. Slechts een enkeling woont in dezelfde straat. Daarom begonnen wij de informatieavond met een kennismakingsrondje.

Via de website afspreken.nl hadden we aan de ouders van onze klas gevraagd om een foto van hun kleuter mee te nemen naar de informatieavond. Wat is afpreken.nl trouwens een leuke manier om iets te organiseren. Nu stond de datum van de informatieavond al vast, een volgende keer zouden we een aantal verschillende avonden kunnen voorstellen en vervolgens de ouders aan laten geven wanneer ze kunnen. De avond wordt dan gehouden op de dag dat de meeste mensen tijd hebben. Handig toch?!

Collega Rianne en ik begonnen met het voorstelrondje. Daarna vertelde iedere ouder iets over zichzelf en zijn/haar kleuter. We hoorden elkaars namen en één van de moeders bood spontaan aan om een klassenlijst te maken waarop ook de voornamen van de ouders en de broertjes en zusjes komen te staan. De lijst is inmiddels al klaar, compleet met e mailadressen zodat we elkaar makkelijk kunnen bereiken dit schooljaar. Na een ruim half uur vol verhalen was de officiële tijd (drie kwartier)die er voor de informatieavond gepland stond al om. Wij zijn rustig door gegaan en hebben verteld over het dagelijkse leven in onze klas.

Er ontstond een gezellig gesprek tussen de al meer ervaren kleuterouders en de mensen die nog maar net op school zijn. Ouders uit andere groepen schoven aan, ouders die een oppas hadden vertrokken. Rianne en ik gingen als laatsten naar huis en konden allebei niet zo snel in slaap komen die avond. Zo veel verhalen, zo veel indrukken. Hadden we alle vragen wel beantwoord? Voelde ieder zich gezien en gehoord? De volgende keer kunnen we de informatie avond wel besluiten met een drankje en een hapje bedenk ik nu. Zijn er mensen die dat doen op school? Hoe organiseer jij je informatieavond? Wat bevalt je en wat niet? En aan de ouders van onze klas (die ik voor het eerst het adres van mijn kleuterspelverhalen geef)de vraag:Wat ging er goed? Wat kon er beter? Laat het mij weten in een reactie! Dank jullie wel alvast!

2 opmerkingen:

  1. Het was een ontspannen en gezellige avond. Ik ben benieuwd of de ouders meer te weten wilden komen over de gang van zaken op school. Ik had nog zoveel te vertellen... Afsluiten met een hapje en een drankje lijkt me super.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij doen dat ook op school: een info avond voor ouders;het gaat er bij de directie nogal " vergaderachtig" aan toe, maar eens de juffen en de ouders in de klasjes zijn, gaat het er ontspannen en gezellig aan toe.Voor het aspect " gezelligheid" moeten de juffen zelf zorgen.Daar heeft onze drectie onvoldoende " kaas" van gegeten.Op oudercontactavonden zitten we letterlijken figuurlijk in de kou... geen hapje, geen warmte...ik raak die avond ook steeds moeilijk in slaap.Het is hard werken voor de directies.Ik weet dat ook wel, maar de juffen, ... die staan altijd aan het front he en we menen het zo goed maar we denken vaak te kort te schieten: het is ook zo veel: onze taakomschrijving is eindeloos en toch doen we het!Voor de kindjes en hun ouders denk ik dan, en omdat we een goed hart hebben voor kinderen zeker?

    BeantwoordenVerwijderen