Zoeken in deze blog

zondag 29 januari 2012

Luizen

'Ik zie een luis lopen' fluisterde onze stagiaire vorige week zachtjes in mijn oor. Ik keek haar aan en zag paniek in haar ogen. Ze lijkt op Rapunzel, heeft het langste haar van de hele school en is dus best bang voor die lelijke overlopertjes die je tegenwoordig regelmatig in elke school aantreft. Toch wilde ik het niet gelijk geloven, ik ging niet eens mee kijken. Het is vast een stofje dacht ik. We hebben toch luizenzakken, waar elk kind de jas altijd netjes in doet. En de LOL (Let op Luizen) moeders controleren alle kinderen op school na elke vakantie. Vorige week waren ze nog geweest, en hadden niets gevonden. Een week eerder had ieder gezin als cadeautje van de oud papier actie een luizenkam gekregen en dan nu luizen in onze klas? Nee toch?!

Vijf minuten later stond ze weer naast me. Je moet echt komen kijken was haar boodschap. Oeps, toen ik mee liep en keek zag ik inderdaad een luis lopen. Op blond haar zijn ze best goed te zien ;-)

Het deed mij terug denken aan een zomervakantie zo'n tien jaar geleden. Het beste vriendje van onze zoon moest nog even naar de kapper voor ze op reis gingen. Halverwege de knipbeurt stopte de kapper er mee. Zij ontdekte een luis...In de week die volgde heb ik op de camping ook een aantal dagen neten zitten kammen. Onze kinderen bleken ze allebei te hebben.

Van mijn eigen schooltijd in de zestiger jaren kan ik mij niet herinneren dat er ooit over luizen gesproken werd. Hadden wij ze niet of waren ze er niet? Of was het een taboe, schaamden mensen zich? Wie weet er iets van? En in Belgie, hebben jullie daar ook luizen of lopen ze niet zo ver ;-)Zijn er ook scholen waar nooit hoofdluis is? En hoe krijg je dat voor elkaar?
Onze klas is nu weer luisvrij, hoop ik. De kleuter is behandeld, iedereen heeft een brief mee gekregen met de vraag of ouders extra willen letten op luizen en volgende week krijgen we een extra controle door de LOLmoeders.

Gaat het intussen al kriebelen bij jullie? Dan stop ik met dit stukje. Sterkte met de strijd tegen de luizen!

Via Hanneke kreeg ik net een luizenupdate ;-) Interessant!!!

http://www.refdag.nl/achtergrond/gezondheid/zin_en_onzin_rond_hoofdluis_1_625729

Geen opmerkingen:

Een reactie posten