Zoeken in deze blog

dinsdag 24 januari 2012

Ruimte om te spelen

Nummer 30 komt wennen. Het klinkt oneerbiedig, alsof een kleuter in onze klas een nummer is en dat is het laatste wat ik zou willen en toch noem ik haar zo. Ineens past de kring met stoeltjes nauwelijks nog tussen de tafels. Vroeger maakte ik groepjes van vier of zes tafels met de lange kanten tegenover elkaar. De laatste jaren zet ik drie tafels met de lange kanten naast elkaar, daar zitten dan zes kleuters aan. Ze zitten dan aan de korte kanten van de tafels, iets dichter bij elkaar. Kun je het je voorstellen? Ik zal morgen een foto maken en hierbij plaatsen. Een van de voordelen van het dichter bij elkaar zitten vind ik dat er zachter gepraat wordt. Je maatjesstem is een zeer ingburgerde term in de klas en die wordt meestal goed gebruikt.

Een ander voordeel is dat er meer vloeroppervlak overblijft. De trein, de knikkerbaan, de k'nex en grote puzzels die passen niet op een tafel daar speel je veel fijner mee op de vloer. Als ik het tapijt van dichtbij bekijk zou ik er zelf eigenlijk niet graag op liggen maar de kinderen trekken zich niets aan van vlekken en een beetje zand. Het liefst pakken ze alle servies en speelgoedeten uit de poppenhoek in een wandelwagen, spreiden een kleedje uit, ergens in de klas en stallen daarop alles uit. Kamperen lijkt het wel en ik geniet er van als ik het zie gebeuren.

Als ik ons lokaal bekijk en vergelijk met de ruimte die er is in de nieuwste scholen in Zoetermeer dan heb ik helemaal niets te klagen. Wat zijn de nieuwste kleuterklassen ontzettend klein. Kunnen kleuters daar nog liggend op de grond een puzzel maken? Kunnen ze nog kruipend achter een autootje aan door de klas racen? Of zit iedereen aan een tafeltje te werken, zoals in de hogere groepen?

Misschien betrekken jullie de gang en het speellokaal bij je klas? Dat doen mijn kleuters heel graag, spelen in de gang. Niet iedereen op school snapt dan dat lekker op je sokken rennen en glijden ook spelen is. Toch blijf ik de gang gebruiken als speelruimte. In de sinterklaastijd bouwden we er een boot, met kerst een kerststal. Hoe doen jullie dat? De ruimte zo indelen dat er goed gespeeld kan worden. De klas zo inrichten dat er ook nog ruimte is voor nummer 3o enz....

Tips zijn hartelijk welkom ;-)

1 opmerking:

  1. Ik ben gezegend met 2 grote ('ouderwetse') lokalen, die door een schuifwand aan elkaar verbonden zijn. Een balzaal! Maar heerlijk met de 34 kleuters die ik vanaf komende maand heb!
    Toch gebruik ik inderdaad ook de gang en hal voor het krijtbord, een rustig werkplekje etc. Kinderen vinden het heerlijk om alleen rustig te werken of languit op de grond te liggen met de trein, duplo of puzzels. Ruimte om te spelen is héél belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen