Zoeken in deze blog

dinsdag 24 april 2012

Gym

Er staat gym op het rooster. Daar merk ik nooit wat van. Op dinsdagmiddag geeft collega Rianne de gymles. Ze doet dat graag en goed. En ik ben daar blij mee. Gym is namelijk niet mijn ding. Ik zwem graag, het liefst in de zee. Zet een cdtje op en ik dans door de kamer. Geef mij een fiets en ik fiets graag een hele vakantie waar de wind mij naar toe waait. Wil je liever wandelen? Met alle plezier loop ik met je mee. Maar gym? Brrrr, de geur van de zaal doet mij al griezelen. De toestellen met vage namen als ‘paard’ en ‘bok.’ ‘De vouwhang’, iets wat je in de ringen moest doen, dat klinkt toch niet gezond?! Mijn nichtje Elvira heeft foto’s op haar facebook staan. Ze turnt bij de selectie en ik kijk met hele grote verbazing naar haar kunstige sprongen. Wonderlijk dat zij zo’n plezier heeft aan al die, in mijn beleving, superenge activiteiten. Ik vermijd ze al jaren.
De ouders van de kleuters in onze groep weten dat. Toen ik vanmiddag na de lunch de klas binnen kwam, was er een heel stel hun kind snel de gymkleren al aan het aantrekken. Het was immers dinsdag en er stond gym op het rooster. Oeps, nu kon ik moeilijk zeggen: ‘Sorry, het gaat niet door vandaag, aankleden maar weer.’ Er stond nog een circuit van vorige week in het speellokaal en ik heb de kleuters uitgelegd dat ze daar vrij op mochten spelen. Dat was voor sommigen even wennen. Zo maar van de ballonnenhoek naar het klimrek? Kan dat? Ja, dat kon vanmiddag en het was goed. Ik heb genoten van het plezier dat de kleuters hebben in bewegen in de gymzaal. De een klom steeds een trapje hoger in het klimrek, de ander ging jongleren met twee ballonnen. Er werd op allerlei manieren met de ballen gespeeld, de lange mat was de plek om te koprollen en later om kruiwagentje te spelen. Als afsluiting heb ik van iedereen een foto gemaakt. Laat maar zien wat je het leukst vond om te doen. Daar werd niet lang over nagedacht, zo veel leuke dingen, om te doen. Gym is duidelijk wel ‘een ding’ van kleuters! Volgende keer jij weer Rianne?!

2 opmerkingen:

  1. We lijken op elkaar... jij en ik. Zelfs als jij schrijft over gym krijg ik weer kippenvel van de geur ...

    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gymen.. iets waar ik zelf nooit echt lol aan heb beleeft, maar Lars vind het wel leuk.. Alleen het omkleden vind hij niet zo leuk. het liefst doet hij alleen zijn gymschoenen aan.
    Gisteren toen ik bij hoge uitzondering Lars tussen de middag thuis had en dus weer op school kwam zag ik ook dat de kinderen al aan het omkleden waren. Ik keek nog even of ik Juf Jannie zag. Ja die liep er al.. Toch gym vanmiddag?? want ik weet dat juf Jannie niet van gym houd.. Daar had ik Lars al op voorbereid..
    Thuis verteld Lars niet veel over school, maar over de gym zegt hij wel eens dat hij pannenkoeken gegooid heeft.. Dan zie je mij bedekelijk kijken.. pannenkoeken gooien?? ach als hij maar lol heeft.. Wat ik ook aan Lars merk is dat hij sinds hij op school is en gym heeft meer durft. op een muurtje klimmen en er zelf vanaf springen. Fijn. Dat er gegymd wordt op school..

    BeantwoordenVerwijderen