Zoeken in deze blog

maandag 16 april 2012

Vloerbedekking

In de notulen van de ouderraadsvergadering lees ik dat we volgend jaar nieuwe vloerbedekking krijgen in de kleutergroepen. Zo, daar ben ik blij mee!

Er ligt al meer dan vijftien jaar tapijt in onze klas en dat is in al die jaren zo smerig geworden. Nu krijgen we linoleum en ik verheug mij er zeer op. In gedachten zie ik al een mooie warme gele of oranje vloer, misschien met een aantal gekleurde vlakken er in verwerkt, als markering van bijvoorbeeld de hoeken. Of in het midden van de klas een ingelegde cirkel zoals in het speellokaal waar je makkelijk een kring op kunt maken, dat lijkt mij echt gaaf.

Iemand vertelde mij dat er naast veel voordelen, het is veel makkelijker schoon en stofvrij te houden, ook nadelen aan linoleum kleven. Tapijt dempt de geluiden in de klas, linoleum versterkt de geluiden. Het zal lawaaieriger worden. Is dat zo? Hebben jullie daar ervaring mee?

Toen onze dochter in groep drie zat, deed zij met haar klas een Zwitserland project. Ze moest toen slofjes mee naar school nemen, dat is in Zwisterland de gewoonte. Ook in Scandinavische landen dragen de kleuters speciaal binnen en ander buitenschoeisel. Het heeft wel wat en tegelijk lijkt het mij ook een heel gedoe. Schoenen aan, schoenen uit....Wij gaan zo vaak van binnen naar buiten en vice versa.

Vorige week vrijdag nog. Wij zijn vanwege het HGW weer begonnen met de dagritmekaarten en het heeft niet zo erg mijn aandacht. Met andere woorden: Ik vergeet de kaarten vaak. Vrijdagochtend aan het begin van de dag hing de knijper, die aangeeft wat we op dat moment gaan doen, nog bij het ‘naar huis gaan’ van gisteren. Een van de kleuters ging staan en zei: ‘He, de knijper hangt bij naar huis gaan, kom we gaan.’

En daar gingen ze, hopla, met z’n allen de gang in, de buitendeur stond nog open, het plein op. Heerlijke grappenmakers! Toen ze het plein af wilden rennen, de weg op, richting huis, moest ik wel roepen. ‘ Hallo, terug komen en met een grote glimlach op het gezicht kwam iedereen weer binnen. Wat een heerlijk begin van de dag, zo even met z’n allen naar buiten rennen ;-)

Zijn er scholen in Nederland die nog tapijt in de klas hebben? En zijn er klassen die speciaal binnen en buiten schoeisel gebruiken? Of liggen alle scholen intussen vol met linoleum en hoe bevalt dat? Hebben je tips of ideeen over een nieuwe vloer in de klas? Bedankt alvast en een fijne werkweek gewenst!

5 opmerkingen:

  1. Hoe herkenbaar van die dagritme kaarten. Hangen ze op een hoogte dat de kinderen erbij kunnen? Geef dan één kind (hulpje) de taak om de knijper te verschuiven gaat veel beter dan dat jij er aan moet denken!
    En dat geluid bij linoleum....ach ik weet niet beter. Ik ben wel blij dat wij houten stoeltjes hebben. Ooit op een school stoelen gehad met metalen poten dat was pas erg als ze in de kring gingen zitten al die stoelpootjes tegen elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, bedankt voor de tip, Marleen, hulpjes helpen altijd zo graag, dit wordt een nieuwe taak ;-)

      Verwijderen
  2. Natuurlijk is het lastig om schoenen uit, schoenen aan te doen. Maar een vraag naar ouders om schoenen te kopen die de kinderen (al snel) zelf aan kunnen doen kan weer een hoop werk schelen. Ouders denken daar niet zo snel aan, zij hoeven maar 1 paar schoenen te strikken :)
    En marmoleum, het is prachtig. Ik weet niets van het verhaal over het geluid. Althans, dat is bij mij niet bekend. Volgens mij klopt dat ook niet. Het klost in ieder geval niet. En het ligt er ook een beetje aan wat er onder ligt. Er is zoveel mogelijk met die vloeren. Spannend of je daarover mee mag beslissen.
    Vlekken zijn zo weg, het is redelijk onderhoudsvrij, mits je dus de zandbak binnen haalt want dat is net schuurpapier. Ideaal Jannie... maar dan moeten die schoenen echt wel uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel kinderen hebben tegenwoordig ook al schoenen met klittenband, wat een mooie uitvinding is dat ;-)

      En wij hebben een flinke inloopmat in de gang, bij de voordeur liggen, lopen dan door de gang en komen dan pas de klas in. De buitendeur in de klas wordt eigenlijk alleen maar gebruikt om naar de wc te gaan, tijdens het buiten spelen en dat is bij kleuters vaak 'last minute' werk, dus dan de schoenen uit trekken, dat wordt moeilijk ;-)

      Verwijderen
  3. Als moeder van de klas ben ik ook erg blij om te weten dat de vloerbedekking weg gaat.. Het is best vies moet ik zeggen. Sloffen aan.. Dat is in heel veel kinderdagverblijven al een verplichting. Ik vind het niet eens zo'n slecht idee om dit ook verder door te voeren op school. en zo leren kinderen ook nog eens sneller vetersstrikken. En de oudste kleuters helpen zo graag de jongste kleuters waarin het misschien minder werkis dan het lijkt?
    De dagritme kaarten daar is Lars erg blij mee. En hij zegt het ook als hij 's ochtends als ze er niet hangen tegen mij. Af en toe zegt hij het ook tegen de juf en vind het dan super leuk als hij ze voor de dag al mag ophangen.

    BeantwoordenVerwijderen