Zoeken in deze blog

maandag 2 april 2012

Ondeugend?!

'Juf, ik heb een idee' wat hoor ik dat toch graag! Als er een kind bij mij komt met een idee, is mijn dag goed! Nou, eigenlijk zou ik het liefst zien dat alle kinderen met hun eigen idee aan de slag kunnen in de klas en vaak kan dat ook wel. Er is ruimte om te kiezen. Wil je graag spelen in de bouwhoek, dat kan als er nog plaats is. Soms laat ik het aantal kinderen dat in een hoek gaat spelen vrij en dan wordt het gauw een chaos. Drie kinderen per hoek is de regel en dat werkt goed.

De deugd van deze week is 'creativiteit' en ik verheug mij nu al op het letten op en en enthousiasmeren van de ideeen die er leven bij de kleuters.

Elke maandagochtend krijg ik de deugd van de week in mijn mailbox. Ik probeer er de hele week extra aandacht aan te schenken. De deugd te benoemen en te herkennen en ik merk dat de kleuters dat leuk vinden. De ene keer is het makkelijker dan de andere. Toen behulpzaamheid de deugd van de week was genoot ik van het steeds weer kunnen bevestigen van kinderen die elkaar ergens bij hielpen. Met vertrouwen was het wat lastiger, dat speelden we uit met een spelletje. Jezelf achterover laten vallen en er op vertouwen dat de juf je opvangt. Zo kwam de deugd dichtbij.

Het deugdenproject dus. Als ik er wel eens over vertel reageren mensen soms verbaasd. Heb jij iets met deugden? Wat klinkt dat degelijk, je bent meer ondeugend dan braaf, past dat deugdenproject wel bij jou? Ja, zeker, het inspireert mij en past misschien ook wel bij jou?! Op www.actonvirtues.nl is Annelies Wiersma de drijvende kracht achter het deugdenproject. Zij stuurde gisteren een foto naar haar zoon (zag ik op facebook) Het beste bewijs dat deugden en ondeugend heel goed samen gaan ;-)

Eigenlijk zou ik de foto hier bij moeten plaatsen, als je nieuwsgierig bent google afbeeldingen '1 april kikker in je bil' ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten