Zoeken in deze blog

vrijdag 13 april 2012

Vragenlijstje

Op verzoek van Mir, een kleuterleidster uit Vlaams Belgie, plak ik in dit stukje de vragen die wij aan de ouders van de kleuters in onze klas stelden als voorbereiding op de 10 minutenavond.

Ik kwam op het idee naar aanleiding van de cursus HGW die wij met het team volgen. Tijdens een van de cursusmiddagen dachten wij na over: 'Wat zijn de behoeften en belemmeringen die kleuters in ervaren in onze klas.' Ik vertaal het als: 'Wat hebben de kleuters nodig en waar hebben ze last van?' Is dat een goede vertaling?

Eigenlijk zou je deze vraag ook aan de ouders kunnen stellen, of aan de kleuters zelf, dacht ik toen al. Ouders kennen hun eigen kind zo goed. Misschien doen we dat de volgende tienminutenavond?! Nu vroegen we dit:

Beste ouders,
Omdat 10 minuten maar erg kort zijn en omdat wij graag willen dat alles wat er te bespreken is tijdens de tienminutenavond besproken wordt, hebben we enkele vragen op papier gezet. Willen jullie het blad weer mee naar school geven? Hartelijk bedankt tot ziens op de 10 minutenavonden!

1. Wat gaat er goed? Waar zijn jullie blij mee?

2. Wat gaat er minder goed? Waar maken jullie je zorgen om? Is er hulp nodig?

3. Welke mogelijke oplossingen zien jullie? Hebben jullie tips/ideeen?

4. Welke vragen willen jullie stellen tijdens het 10 minutengesprek?

Bijna alle ouders gaven het blad ingevuld weer mee naar school. Wij hebben de bladen gebruikt bij voorbereiding van en tijdens de gesprekken en dat was fijn. Het enige lastige was, dat we erg uitliepen. Er was zo veel gespreksstof ;-)

Zijn er meer mensen die een vragenlijst voor ouders gebruiken bij de tienminutengesprekken? En bevalt dat? En wat vragen jullie dan? Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

1 opmerking:

  1. Voor mij als moeder was het fijn om zo'n lijst te hebben. Dan heb je gelijk een richtlijn waar we het over konden hebben en wij hebben al vast wat info foor gespeeld. NU ben ik wel een moeder die snel dingen bespreekt :o), maar andere misschien niet zo snel en dan hebben jullie als juf gelijk wat meer achtergrond info.
    Ik vond het top en zou het graag de volgende keer hebben ;o)

    BeantwoordenVerwijderen