Zoeken in deze blog

donderdag 15 november 2012

Zie ginds komt de stoomboot

'Ik was de stuurpiet en dan was jij de kookpiet. En ik was Sinterklaas. En ik ook. Nee, dat kan niet er is maar een Sinterklaas! Jij was ook een Piet. De hoepel was het stuur van de boot. Ik maak het bed van Sinterklaas. Mag ik het paard halen uit de klas? Het paard van Sint is wit joh, deze is bruin. Dat geeft niks. Ik zoek een tak, dan was dat de staf van Sint. En ik haal de pakjes.'
Zo ging het spel deze ochtend op het plein. Het was mistig en koud, echt geschikt weer om de stoomboot te laten varen. Ik had het oude metalen klimrek buiten gezet. De zware onderdelen van het rek komen niet zo heel vaak uit de schuur maar in de sinterklaastijd maken we er altijd een boot van. Een plastic buis is dan de stoompijp, een slinger met vlaggetjes er overheen maakt de stoomboot helemaal af.
Voorbijgangers op het fietspad langs de school kijken vertederd naar de spelende en zingende kleuters. En ik geniet ook. Het sinterklaasjournaal heeft het weer flink spannend gemaakt dit jaar. De boot doet het niet goed, er is iets kapot en dat maakt indruk. Ook met de schimmel is iets mis. Dat wordt steeds weer nagespeeld en opgelost. De boot repareren is een leuke klus en helemaal niet moeilijk. En het geeft vertrouwen dat het in het echt ook wel goed zal komen, verwacht ik.
Het spel eindigt als Sint door zijn bed zakt en huilend op de stoep ligt. We troosten hem en met zijn tak in de hand gaat hij mee naar binnen. Zeker weten dat we de stoomboot de komende weken nog vaak weer opbouwen. Heb jij nog zo'n zwaar ouderwets klimrek in de schuur staan? En doe je er iets mee? Hoe maak jij een stoomboot in de school of op het plein? Ik ben nieuwsgierig! Een fijne Sinterklaastijd gewenst!

4 opmerkingen:

  1. meer van dit soort verhalen please! haha, de zin " het spel eindigt als Sint door zijn bed zakt en huilend op de stoept ligt" ....meesterlijk !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank U, als ik er een boekje van maak, wil ik graag plaatjes van jou er bij, kan dat gergeld worden;-)??

      Verwijderen
  2. Wij hebben van een omgekeerde groepstafel een boot gemaakt (zie blog). Ben er helaas niet bij als de kinderen hem morgen ontdekken op de plek van de poppenhoek :-)
    Heerlijk, je beschrijving! Een gezellige tijd gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zou er een inspiratiefotoblog van kunnen maken, zo maar even wat scholen binnen lopen, er worden vast overal op allerlei manieren stoomboten gemaakt, wat een heerlijke tijd he! Veel plezier Joyce!

    BeantwoordenVerwijderen