Zoeken in deze blog

vrijdag 28 juni 2013

Vervolg op reis

Vol verwachting komen ze binnen, de een met een enorm gevulde rugzak, de ander met een bijna lege knalroze 'hello kitty' koffer. Iedere kleuter met een eigen achtergrond, ervaring, ontwikkeling. Wat zijn de verschillen tussen vier jarigen groot! Wat hen bindt, is hun nieuwsgierigheid, hun zin om op reis te gaan, hun enthousiasme om te leren, de wereld te ontdekken. Dat doen kleuters met al hun zintuigen en al bewegend. Ze voelen de glibberige slakken over hun handen kruipen, zien elke vlieg in de klas vliegen, horen alle sirenes van voorbij rijdende brandweerauto's, ruiken het pas gemaaide gras en proeven van elkaars koekjes en fruit. Al meer dan dertig jaar reis ik met de kleuters mee. Soms loop ik een poosje achter hen aan. Ik sjouw namelijk nogal wat bagage mee; Een koffer vol studieboeken met titels als: 'zien en ontdekken', 'denken met je handen', 'beeldend werken'. Jaargangen inspirerende tijdschriften zoals 'Educare' en 'Egoscoop', en tegenwoordig ook een computertje. Wat kan ik daar als reisbegeleider veel boeiende informatie vinden. JufJanneke.nl, de community 1-2 van kennisnet, de pinterest van collega Rianne en natuurlijk mijn eigen kleuterspelblog, handige bagage! Af en toe loop ik voor op en wijs de weg, als de kleuters die even kwijt zijn. Ik luister, kijk, stel vragen, ik speel mee, troost, plak pleisters en verschoon broeken. Soms sta ik ook een tijdje stil en zit dan inderdaad op de boomstambank bij de zandbak. Ik zie zo veel gebeuren om mij heen. Dat stil zitten duurt nooit lang. Kleuters hebben veel te vertellen, te vragen en te laten zien. Ja, okay, hoor ik nu iemand zeggen. Mooi verhaal, maar wat leren de kleuters dan, tijdens die ontdekkingsreis en hoe gaat dat dan? Halen ze de citoscores aan het eind van de reis? Daar heb ik wel vertrouwen in! En ik schrijf er binnenkort meer over.

4 opmerkingen:

  1. Mooi en treffend omschreven, benieuwd weer naar het vervolg!!:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Marita, leuk dat je mee leest, en reageert! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig omschreven dit is ook een goed verhaal om aan mijn bovenbouwcollega's mee te geven.
    Deze ontdekkingsreis met kleuters is het mooiste wat er is ;)
    ben benieuwd naar het vervolg

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Anja, het heeft even geduurd, maar het vervolg staat nu op de site, ik ben benieuwd hoe je bovenbouwcollega's reageren op het verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen